Braniboři ve Vlkově

Časový souběh naší přípravy se 150. výročím zrození tohoto díla, jakož i s ostravským novým nastudováním, které je mládo sotva jedinký den, a s jubileem vpádu Bramburků v roce 1866 nám báječně hraje do not. Tento nevšední událostní souzvuk nás přímo vybízí, abychom společně přispěli k rehabilitaci tohoto neprávem opomíjeného výtvoru, jenž je sice nejméně hranou zpěvohrou litomyšlského Mistra, avšak který tím spíše nabízí příležitosti k objevům. A vskutku! Žádné obehrané Violetty, žádné falešně začmouzené Aidy, toto bude příběh tří rázovitých českých děvčat – nezkrotných vlastenek, co to umějí nejen báječně rozbalit na lesní mýtině ve volné disciplíně s kruhy a kužely…! Jen počkejte! Režie nás vskutku šetřit nebude. A partitura sama bude pro mnohé naprostá terra incognita.

Sejdeme se u pražského starosty Wolframa Olbramoviče na jeho venkovském statku ve Vlkově (č.p. 149), a to v pondělí 13. června 2016, abychom přípravu zahájili ideálně kolem 18 hodiny. K navození sugestivní atmosféry doporučujeme vzít s sebou propriety, jakými jsou dřevce a štíty, růžové vínky k ovíjení, mošna, páska na čelo z hadí / krokodýlí kůže, samorostlá přírodní hůl s četnými suky k podpírání stařešinů, blikátka jakéhokoliv druhu, pudlice (nebo alespoň pudl), nasazovací vlčí huby, maskovací houští…

Pro každého z účastníků našeho akreditovaného semináře je připraveno libreto a doprovodné studijní materiály. Našemu pohodlí napomůže, pokud k povzbuzení a přilepšení přítomných přivezete něco malého k snědku a k napojení.

Snad se sluší napovědět, že jedno překvapení se sice konat nebude, avšak že můžeme zažít druhé, neméně povznášející. Natáčení dokumentu „Operní družina“ se letos neuskuteční, nicméně o zařazení do dramaturgického plánu se stále jedná. Alespoň se pro případ jeho pozdějšího pořizování stihneme dobře vnitřně připravit. Jistě nás však potěší, že pracujeme na tom, aby náš seminář svou přítomností ozdobil samotný Tausendmark, kterého uslyšíme v Litomyšli a jenž včera v této roli jevištně debutoval při ostravské premiéře. A je jím náš dobrý známý – Přemysl, Vok i Absalon – Mistr Martin Bárta, jehož výkon v roli tohoto bezpáteřného chtivce zhodnotila kritika následujícími řádky:

„Co se týče pěveckých výkonů, zcela jedinečně zapůsobil barytonista Martin Bárta, který ztvárnil slepě a bezhlavě zamilovaného Jana Tauseundmarka. Bárta pěvecky nabídnul vše ze svého bohatého výrazového rejstříku: velkolepou dynamiku, široké spektrum barev a pečlivou a zřetelnou hlasovou artikulaci. To vše umocnil vynikajícím hereckým projevem, který způsobil, že v některých sekvencích s ním posluchač skoro soucítil.“

Nuž těšme se a pomněme, že jedna vzhůru vede cesta! Naším heslem „slavná Praha“!

Příspěvek byl publikován v rubrice Operní hlásání a jeho autorem je Wolfi. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.